Work hard

27 maart 2014 - Guangzhou, China

Nou moest ineens alles inleveren dinsdag, maar you know me nooit stress en heb alles op tijd kunnen inleveren. Ze zijn helemaal tevreden met mijn collectie. Ik heb 10 styles voorgelegd en ze gaan er zelfs variaties opmaken. Het wordt de “high fashion collection”. Happy mee :):) Alleen nog de juiste stoffen vinden en dan kunnen de samples gemaakt worden.

China workers

Nu ik het toch al over stage heb. Ik heb deze week ook een gesprek gehad met mijn manager over de bedrijfscultuur in China. Ik had al het één en ander op gepikt. Bijvoorbeeld op mijn eerste dag, werd ik natuurlijk aan iedereen voor gesteld. Ik begon heel normaal met iedereen een hand te geven, maar ze keken me zo raar aan, dat ik bij de volgende afdeling het maar niet meer heb gedaan. Het blijkt dus dat chinezen niet echt een hand geven. Ze stellen zich vaak niet eens voor. Ook wanneer ze op werk aankomen of weg gaan zeggen ze niet eens wat. Ik schreeuw altijd MOOORNING en als ik weg ga, Byebye. Ze knikken dan maar wat en zeggen heel soms wat terug. Zo raar, maar ik blijf gewoon lekker begroeten. Ook klok je, je in en uit. Als je hier te laat komt is dat geen probleem, het wordt gewoon van je salaris af getrokken. En daar ben je echt niet blij mee, maar je kan hier wel betaald slapen. Beste regel ever!! De meiden verdienen 4000 RMB per maand voor een werkweek van 54 uur. Dat is ongeveer 420 euro. En de manager verdiend 6500 RMB, 670 euro, bizar weinig toch! Voor ons is alles hier omgerekend super goedkoop, maar als je dan bedenkt dat een zakje chips al 13 RMB kost, en dan heb je chineze chips. Wil je Pringels zit je toch al aan de 32 RMB.

Na je hoeft ook niet heel hard te werken, ze zitten ongeveer de halve middag op QQ, soort msn, en online te shoppen. Maar in het inkoop seizoen werken ze zelfs over. Ik vind het echt heel weinig. We werden uitgenodigd door een klant om met het hele bedrijf te gaan eten. Mijn collega was zoooo blij. Ik vroeg aan haar waarom ben je zo blij? Ja anders had ze die avond geen eten gehad en dat betekend dan echt geen eten, want er is hier geen voedselbank! Ze is ook al een jaar niet naar de kapper geweest, vanwege geld. Over de kapper gesproken. Oef mijn haar gaat drama worden, ben opzoek geweest naar een kapper die wat vertrouwen opwekt. Omdat het een beetje in model brengen al een verschrikkelijke strijd is. Maar nee hoor, niet te vinden! Het zijn allemaal mini winkeltjes, met oude spullen. A ho vind dat ik mijn haar het beste op straat kan laten knippen voor 6 RMB, dat is omgerekend 0,65 cent. Na nee bedankt, ik denk dat ik het maar een halfjaartje over moet slaan.

Sharons Hairteam ik mis jullie!!!!!

1. Katinka:
    27 maart 2014
    Het wordt saai,maar weer leuk geschreven;-)
  2. Irma:
    27 maart 2014
    Ha Bo, wat geweldig om je verhalen te lezen. Ik lig helemaal in een deuk en zie de dingen ook al zo gebeuren. Ik liep enorm achter met je reisverhalen, maar ben nu weer helemaal bij. Goed begin van mijn dag. Wat cool om dadelijk je eigen label van je eigen schoen te hebben. Er zal vast een giga hak onder komen. Echt iets voor ons. Maar geweldige ervaring om daar te zitten.
    Dikke kus van ons.
  3. Mariska:
    27 maart 2014
    Dat is inderdaad weinig salaris, ze kunnen dus niet zoveel chips kopen en blijven vanzelf mooi slank. Lijkt me wel een raar idee als je er achter komt dat je " collega" geen geld heeft om te eten. En goed gedaan, je collectie.
  4. Isabel:
    27 maart 2014
    haa drollestijn, wat heerlijk wakker worden op dit fantastische verhaal. jammer dat ik niet even apart genoemd word: isabel van Balen ik mis je! zou leuk zijn een keer!
    nog veel plezier weer daar en tot snel op skypie!
  5. Betty Florijn:
    27 maart 2014
    Hallo Bo, je moeder heeft me op jouw blog gewezen, dat je zo leuk schrijft. Echt helemaal geweldig die verhalen van jou. Ik zie het echt voor me. Geniet van de tijd dat je daar bent, de herinneringen zullen voor altijd in je geheugen gegrift staan. Blijf vooral schrijven en ons op de hoogte houden van je wel en wee daar in China!
    Groetjes, X
  6. Evelyne:
    27 maart 2014
    Hee Booo, Wat ben je toch een geweldig mens. Heerlijk om steeds je leuke en grappige verhalen te lezen. Ik ben blij dat je het zo goed naar je zin hebt. En stiekem ben ik wel een beetje jaloers dat je straks je eigen schoenen mag dragen. FIjn dat je goed op je plek bent. Spreek je snel!!! Xxx love youuuuu!!
  7. Ruth:
    MORNING BO,

Mooi verhaal weer! Ik blijf je volgen!! Succes moppie. Snel weer keer Skypen, dat was leuk haha!!

X Ruth
  8. Sampiee:
    Hee bootjee,,
    Leuk verhaal weer,, ;)) xx
  9. Maartje:
    27 maart 2014
    Leuke verhalen bo, fijn dat ze tevreden zijn met je collectie! Gewoon lekker jezelf blijven, komt helemaal goed!

xxxxxx Maartje
  10. Dilane:
    27 maart 2014
    Was weer leuk om je ervaringen te lezen, haha laat je je haar toch groeien doe je het in een knotje.
  11. Opie:
    27 maart 2014
    We mekkeren wel eens over Nederland maar daar bij jou is ook niet alles. Fijn dat je de collectie klaar hebt. Veel sukses.
    Kus Oma
  12. Astrid:
    27 maart 2014
    Hoi bo gefeliciteerd met je mooie prestatie ben erg benieuwd welke stof het gaat worden. Model is mooi zou bijna op hakken gaan lopen
    het blijft leuk je te volgen en plaats maar een selfie als je de juiste kapper hebt gespot.