and the winner is Beijing

6 juni 2014 - Beijing, China

I love Beijing. Het heeft voor mij de perfecte verdeling tussen het chinese en het westerse leven. Op straat is nog veel chinese cultuur te vinden. In de gebouwen, de dansende mensen in het park, de groepjes chinezen die bordspelletjes doen en de eetkraampjes. Maar ook zijn er westerse restaurants te vinden en spreken er aardig wat chinezen engels, ze zijn ook net wat schoner en iets beter gemanierd dan in Guangzhou. En op de uitgaans plas, waar ik toevallig terecht kwam omdat ik weer eens totally verdwaald was, was de perfecte mix van chinese en westerse barretjes. Maar ik zal bij het begin beginnen.Ik zal de drama van m’n niet werkende pinpas en het bijna niet halen van de trein achterwege laten en alleen vertellen over de mooie dingen in Beijing.

Ik had gekozen voor de 8 uur durende trein reis ipv het vliegtuig, omdat het landschap waar je doorheen reist zo mooi moest zijn. En of dat het was!! Van de stad Guangzhou gingen we door een groen landschap met bergen en onder water staande rijstvelden met af en toe een klein dorpje. Daarna gingen we door oranje gekleurde velden met op de achtergrond de vol gebouwde stad, en waar je in Nederland maar af en toe iemand ziet werken op een weiland, was hier op elk veld iemand aan het werk.  Dit werd vervolgd door een landschap met veel bos en bergen met af en toe een meer en wat riviertjes. Deze riviertjes gingen over naar één grote rivier en toen kwamen we in Beijing.

Mijn dagen in Beijing waren vol gepland, maar ik heb genoten van de stad. Ik heb zoveel gedaan, maar ik zal de leukste weetjes en dingetjes vertellen.  Ik ben naar de Ming Tombs, de Great wall, GEWELDIG, geweest en heb een tea ceremonie gehad. Hier leer je waarom en hoe de chinezen thee drinken en ik heb de top 5 beste thee's van China geproeft. Ook heb ik de plekken bezocht van de emperor. Ik ben begonnen bij de forbidden city midden in China. Hier woonde de emperor. Het is een groot plein met meerder dezelfde gebouwen, maar voor een ander functie. Vergaderen, wonen, trouwen, omkleden. Er staan geen bomen op dit plein, omdat het paleis het hoogste punt moest zijn. Het heeft forbidden city, omdat je er niet zomaar in kon en als je er in was, kon je er niet meer uit. In de tuin stond een rots met een klein huisje, hier konden de vrouwen dan heen om hun familie te "zien" vanaf de berg. Ik denk dat ze verdomt goede brillen hadden toen die tijd. De mannen die daar werkten heette unix, omdat hun leuter zo was bewerkt dat ze geen “echte” man meer waren. Want alle vrouwen in de forbidden city waren vrouwen van de emperor en mochten dus niet wat met andere mannen uitvreten. Ze mochten ook maar komen tot aan het gedeelte waar de emperor leefde, want daarbinnen mochten alleen vrouwen komen. Player ofniet! Daarna ben ik naar Summer palace geweest, dit was het gebied waar de emperor vakantie hield. En ik heb ook nog even een kijkje genomen bij de Temple of Heaven. Eenmaal terug bij mijn hotel nog een chinees medicijnen lesje genomen met een hele leuke spaanse piloot ;)

’s Avond ben ik bij de uitgaans plas geweest, overal barretjes en kroegjes met live muziek aan het water. Ook heb ik mee gedaan aan een chineze dans avond. Midden in het park stond een discobol met muziek. Om het pleintje stonden allemaal scooters en in het midden was iedereen aan het stijldansen, wel de chineze vorm natuurlijk. Ik hou van de chineze gezelligheid zoals dit en dat er ’s avonds op straat overal bordspelletjes worden gedaan met een biertje en snacks. Ook ben ik een avond naar de bekende night snack market geweest. Nou ik dacht dat ik al het gekke chineze eten al wel had gezien, maar ik had het mis. Hier werden geslachtsdelen en ingewanden van dieren aan een stokje verkocht. Ook alle soorten insecten waren gefrituurd; spin, schorpioen, duizendpoten, dieren die ik niet ken maar verschrikkelijk vies uitzagen en ga zo maar door. Ik heb het niet geprobeerd, maar er waren aardig wat chinezen hun sate stokje aan het ontleden.

Beijing is echt geweldig, voor mij de mooiste stad tot nu toe. Dus als je keer in de buurt ben, zeker niet overslaan haha ;)

1. Dilane:
    6 juni 2014
    Dus de volgende reis wordt........Spanje....denk ik haha
  2. Mariska:
    6 juni 2014
    Mooie foto's. Ik begrijp dat je deze stad erg mooi vond
  3. Opie:
    9 juni 2014
    Langzaam begin ik het idee te krijgen dat je met spijt in je hart terug gaat zo lyrisch als je over China schrijft. Het heeft je zo te horen veel gedaan.