Shanghai here i come

15 maart 2014 - Shanghai, China

Nou ik ben weer terug uit Shanghai, helemaal weer opgeladen en fit! En zal even in een super kort verhaal mijn mini avontuurtje vertellen. Ik hou niet van die lange verhalen en de foto’s zeggen meer dan genoeg!

Dinsdag kwamen we aan in Shanghai en heb ik afgesproken met een meisje van TMO, anna. Het zonnetje scheen, wat het nog niet had gedaan in Shanghai, dus daar hebben we gebruik van gemaakt en zijn in de tuin van een cafeetje gaan zitten in de French concession met een Mexicaans hapje en drankje. De middag verder goed benut voor wat sightseeing. De Yú Yuán Garden ( het traditionele Shanghai) en naar the Bund geweest. Gekeken naar de prachtig skyline van Shanghai. Eenmaal rondlopend in Shanghai, kreeg ik al snel door zonder de Chinezen is het geen China. Shanghai is gewoon één van de wereldsteden, zoals Berlin, Paris en Londen. Ook zijn de Chinezen hier viezer dan in Guangzhou. Je hoort wat gerochel achter je en je denkt: mm laat ik wat harder gaan lopen, voordat ik wat sputters in mijn nek voel. Ze spugen hier overal. Bij mij is het ook niet gebruikelijk om aan je gezicht te zitten zonder tissue, in Shanghai kan je in alle gaten en kieren pulken hoor. Maar goed er zitten nog 3 TMO’rs in Shanghai voor stage, Charlotte, Bas en Enver. Dus ’s avonds met z’n allen bij een Italiaan gegeten. Erg gezellig en leuk om hun verhalen te horen, zo anders dan bij mij, maar heb vooral genoten van het eten. I <3 teramisu.

De volgende dag, dagje geholpen op de beurs. ’s Avonds een hapje gegeten met mijn Shanghai Friend Charlotte en A ho en naar Ladies Night geweest. Dit was in de hoogste club van Shanghai. Verdieping 92 in de Financial tower, check dat kon ook weer van mijn lijstje!

Donderdag naar de stoffenmarkt geweest, maar dit was echt een flop. Helaas dus geen stoffen kunnen vinden voor mijn schoenen collectie, de zoektocht gaat verder. Dus had nog tijd om even door de Nanjing Road gelopen (langste winkelstraat van de wereld, check). In de French concession hadden de meiden een leuk grieks restaurantje gespot, dus daar genoten van Gyros en tzatziki met Charlotte. Jaaaa en als toetje Chocolade fondue, oeeeeh mijn avond kon al niet meer stuk! Maar er was nog meer op de planning. In club m1nt was een fashion show van MF, een duitse fashion designer. De club zat weer ergens in de top en natuurlijk reete chique. De show bevestigde precies de trends die uit mijn onderzoek kwamen. Dus dat zit al goed in de collectie. Na de show wouden we nog even een drankje doen, maar dat even, werd iets langer. We werden aangesproken door een promotor of we in de VIP ruimte wouden zitten met gratis drank. JAAAA natuurlijk, maar dat zeiden we niet. Altijd beetje hard to get spelen, dus na wat overleg, gezegd dat we dat wel oke vonden. Er zaten al wat duitse jongens en hebben een top avond gehad. Het bleek dat de Club om de hoek van mijn hotel was. Dus ik ging natuurlijk kruipend naar huis!

Laatste dagje alweer. Eerst geholpen om de beurs af te bouwen en daarna met A ho naar de Jade Buddha Temple geweest. Prachtig om dat te zien, de buddha beelden zijn geweldig. Er waren vooral chinezen om te bidden en ik liep lekker overal tussen door met mijn roze koffertje en cameratje. Op een gegeven moment komen er wat monniken uit een zaal. Dus ik sta direct al klaar met mijn flitser. Slaat A ho zo wat die camera uit mijn hand. Bleek dat er iemand was overleden en dit was een soort ‘begrafenis’. De familie van de overledenen gaan dan samen met de monniken bidden, super dat ik dit ritueel ook nog mee mocht maken.

Ik vond Shanghai geweldig, veel westers eten en mooie gebouwen. We hebben het weekje afgesloten met een heerlijke machiato thee in de zon.

1. Judith:
    15 maart 2014
    Weer een geweldig verslag. Je hebt echt talent en wat een prachtige foto's. Verheug me nu al op het volgende verslag.
  2. Katinka:
    15 maart 2014
    Prachtig Bobbie !Fijn dat je een beetje kon bij tanken ,altijd goed ! Zo dicht bij maar zoveel anders. Kus pap en mam
  3. Dilane:
    15 maart 2014
    Heel gaaf je verslag en wat een bijzondere foto's, echt heel erg leuk . Heel veel succes verder. Ik wacht je volgende verslag weer af. Groetjes XX
  4. Francis:
    15 maart 2014
    Ik vind het fantastisch om je reisverslagen te lezen en je foto's te bewonderen, gaaf wat je allemaal meemaakt. Hopelijk gaat het helemaal lukken met je stoffen voor de schoenen, heel veel succes en plezier verder!!
  5. Opie:
    16 maart 2014
    Als je kunt veel fotoos maken dan kunnen wij ook genieten als je terug bent . Veel succes met schoenen ontwerp. Jammer dat het nog niet gelukt is in Shanghai liefs opa en oma
  6. Mariska:
    18 maart 2014
    Fijn dat je weer eens lekker hebt kunnen eten. Mooie foto' s. Ziet er mooi uit en wat een gebouwen. Verheug me op je volgende verslag
  7. Astrid:
    19 maart 2014
    Hoi bo genoten van het mooie verhaal en de foto's nifmaals dank voor je berichtje top xx as