Drive further

10 maart 2014 - Guangzhou, China

Super leuk dat jullie regelmatig op mijn blog kijken en reageren. En omdat jullie er ook nog eens enthousiast over zijn ga ik gewoon lekker verder met mijn verhalen.

Planning

Morgen vroeg vlieg ik naar Shanghai. Ben de helemaal klaar voor.  Mijn roze koffertje, die ik moest kopen op schiphol omdat ik te veel bagage mee had, is al ingepakt. Ik ga naar een grote stoffen markt om mijn stoffen uit te zoeken, naar de bund en wat schoolmates opzoeken die stage lopen in Shanghai. Ik heb ook mijn verdere plannen al gemaakt voor mijn 6 maanden. Als ik klaar ben met mijn stage heb ik nog een paar weekjes om nog wat mooie plekken van China te bekijken. In April/ Mei is Hong Kong aan de beurt i.v.m. met visum, go dat is echt heeeeel vervelend. Aan het eind van mijn stage ga ik nog naar Beijng en Sanya. Ja als je dan in China bent moet je natuurlijk wel de chineze muur hebben gezien. En Sanya ligt dicht bij Guangzhou 45 min vliegen. Het is een eiland en moet prachtig zijn. Ze noemen het de Malediven van China. Zinzin!! Ik zal veel foto’s maken in Shanghai en jullie laten weten hoe het daar is.

Jullie weten nu wel dat mijn weekend bestaat uit drinken in clubs of bars, dus ik zal vandaag wat vertellen over het verkeer ook wel leuk om te weten hoe dat hier gaat.

Traffic rules

De snelweg heeft hier verschillende banen de meest rechtse is de slow line dan komt de fast line en dan 1 of 2 car lines. Elke baan heeft zijn eigen min en max snelheid. Wil je verwisselen van baan of op het laatste moment afslaan, dan pleur je de auto gewoon naar rechts OF LINKS. Jaa of links, want inhalen mag hier namelijk aan beide kanten en die gene achter je die let wel op, doet hij dit niet dan rij je gewoon tijdje samen op één baan. No problemo. Dit doe je zonder knipperlicht, want van al die lichtjes en alarm knopjes in de auto moeten ze niks hebben. Je merkt vanzelf wel als iemand opzij gaat of dat je auto het niet meer doet. Als je in het donker gaat rijden, doe gerust je grote licht aan. Het is immers gevaarlijker wanneer je zelf niks ziet, dan wanneer je al die anderen verblind.  Bellen en chatten mag niet, maar ziet niemand hoor, want al die zwaailichten die je ziet zijn kartonnen politie auto’s met lichten en dat snap je na de 3de keer ook wel. Het zelfde geldt voor claxonneren, mag ook niet, maar je moet toch duidelijk maken dat je voorganger niet ineens stil kan gaan staan. Als je dan toch, je begrijpt dat het bijna onmogelijk is, iemand zijn auto raakt. Dan stap je uit, laat je de auto’s midden op de weg staan en ga je lopen bekvechten.  Na 30/40 minuten en ongeveer 40000 keer de claxon gehoord te hebben van anderen, bedenk je : go misschien is toch handiger als ik de auto even opzij zet.

Ga je te voet, met de fiets of brommer en is het via de snelweg sneller, dan ga je toch gewoon via de snelweg, waarom omrijden/lopen??  En die witte en zwarte strepen op de weg dat is versiering van de straat. Als daar mensen op lopen ga je er gewoon doorheen met de auto, ja zoveel mensen hier als je daar voor moet wachten is je dag zo om. Als je ergens heen moet met je baby, dan ga je gewoon met de scooter, zonder helm met baby op je buik, gebeurt toch niks. En als je veel te verslepen hebt bouw je dat gewoon omhoog en opzij op je bagagedrager tot je bijna de balans niet kan houden, anders moet je misschien ook nog meerdere keren fietsen. Ooh en nog één ding, voor degene met rijbewijs, je doet alles in de 5. Je gebruikt alleen de 1ste en 2de versnelling voor het opkomen.

Ik zeg: Het kan niet veiliger toch!

1. Katinka:
    10 maart 2014
    Waarom ook altijd die regels hier in Nederland.En zelfs met regels gaat er nog steeds veel mis !!!!!
  2. Els:
    10 maart 2014
    Veel plezier in Shanghai! Ik geniet van je verhalen Bo!!
  3. Dilane:
    10 maart 2014
    Echt gaaf om alles te kunnen lezen van je avonturen!!!!
  4. Yol:
    10 maart 2014
    Hey lieverd. Gaga. Geweldig. Lijkt me mooi om mee te maken. Zou graag bij,je willen komen. Gaan we alleen wel elke dag naar de supermarkt......... Geniet van shanghai meisje. Dikke kus van ons
  5. Mariska:
    11 maart 2014
    Haha, je beschrijft het erg leuk. Al een stukje zelf gereden? Veel plezier in Shanghai !!
  6. Astrid:
    11 maart 2014
    Hoi bo weer gelezen met een big smile. Humor hoor jah en wat is goed of fout hè je moet wat als er zoveel mensen zijn. Haha
    Veel plezier in changhai en succes met de stof maar daar twijfel ik niet aan
  7. Opie:
    13 maart 2014
    Bo dit pakt niemand je meer af deze belevenissen. Je begrijpt niet dat met deze manier van leven China de grootste economie is. Geniet zoveel je kunt want dit is een totaal andere wereld en die maak je hier in het westen niet meer mee.