Egoïstische China

30 april 2014 - Guangzhou, China

Volgens mij heb ik ooit in een reisverhaal geschreven dat chinezen lief zijn, nou ik neem het terug. Er is hier een verschrikkelijke egoïstische cultuur.  Ik reed van de week met de bus terug naar huis. De was een kleine opstopping, dus ik keek uit het raam. Lag er een man midden op de straat. Het bloed zat overal op zn hoofd. Het kwam uit zn neus en hij had een aantal verwondingen. Ik denk dat hij was aangereden. Er stond een jongen bij, die de man aan zijn arm vast had en om hulp vroeg. Maar NIEMAND STOPTE. Iedereen reed gewoon door. Er was zelfs een taxi die zo vlak langs de jongen reed dat die bijna weer aangereden werd. Helaas kan ik geen chinees en reed met de bus dus ook verder. Ik was echt even in shock! De dag erna gevraagd op het werk waarom niemand stopte.. Het antwoord was ja stel je voor dat je helpt en de gewonde zegt dan dat jij het hebt gedaan, dan moet jij voor de kosten opdraaien. Ze geven hier ook niks om andere mensen. Er is hier eergisteren een schietpartij geweest in Beijing road, langste winkelstraat van Guanghzou. Ik las het op internet en vertelde het mij collega. Haar reactie was: oohja. Ik zeg; ben je niet onder de indruk, geschokt is dat normaal? Haar antwoord was: mmm en ging weer verder met het eten van haar lunch.

Het zelfde is als er een ambulance, brandweer of politie auto aankomt met loeiende sirenes. Dan gaat ook niemand aan de kant, allemaal haast en druk. Je ziet de ambulance van links naar rechts gaan, in de hoop dat iemand hem ervoor laat.  En ken je dat bekende chinese filmpje nog van Youtube. Daarop werd er een klein meisje 2 keer aangereden  en de mensen die voorbij liepen haar gewoon op straat lieten liggen, ook weer niemand kwam haar helpen? Dat is van de stad hier naast Foshan. Bizar toch!! En nog een klein voorbeeldje; ik liep met mijn collega naar mijn werk en de man voor ons verloor zijn portemonnee. Voor ik het kon oppakken, stond er al een vrouw bij, die de portemonnee in haar eigen tas stak. Dus ik zei tegen mij collega; euhm ze stopt hem in haar tas, het is van die man kan je dat tegen haar zeggen? Neeee jo, dat is normaal wat je vind mag je houden.  Dus als ik nu naar huis ga zoek ik als een ongeluk naar mensen die hun portemonnee verliezen, dat snap je dan wel.

Maar als er hier iets met je gebeurt moet je dus niet verwachten dat je geholpen wordt!! Ik dacht dat Nederland al egoïstisch werd, maar dit land overtreft alles.

Travel

Maar even wat leuks mijn tripjes zijn geboekt. 10 mei Hongkong, 12-16 mei Taiwan, 16-18 mei Hongkong, 2-6 juni Beijing en ja hoor de kers op de slagroom 12-16 Juni Sanya, de Malediven van China, met Charlotte. Als ik daarna nog tijd (en geld) over heb wil ik nog een paar dagen Guilin bezoeken. En dan vlieg ik 29 Juni terug naar mijn eigen kikkerlandje!

1. Judith:
    30 april 2014
    Toch fijn om te weten dat Nederland best wel een prettig land is. Kom maar gauw terug.
  2. Mariska:
    1 mei 2014
    Het lijkt erop dat mensen egoïstischer worden als er veel bij elkaar wonen. Dus hoe meer mensen hoe onvriendelijker ze worden. Ben je straks weer blij om in Nederland te zijn. Klinkt goed, al je tripjes
  3. Dilane:
    1 mei 2014
    Gaaf je aankomende reisjes, geniet ervan en het is bijna 29 juni, welcome home!
  4. Opie:
    4 mei 2014
    Bo nu zie bij een verblijf in een ander land dat het in n l ondanks wat sommige zeggen het nog niet zo gek is in ieder geval ben je over acht weekjes weer lekker thuis . Maar je hebt wel heel veel gezien fijne vakantie liefs oma