Chinees wapen

6 mei 2014 - Guangzhou, China

Wil je veel geld verdienen? Kom naar China, maak en verkoop paraplu’s en je wordt Multi miljonair. Als de zon schijnt dragen ze hier een paraplu, want van de zonnestralen wordt je bruin en alleen arme mensen zijn bruin. Als het regent dragen ze natuurlijk ook een paraplu. En het is hier net de tropen, altijd warm ongeveer 3 of 4 dagen droog met zon en dan komen er 3 mindere dagen met keiharde regen. Natuurlijk niet de hele dag, maar meestal de avond of de morgen. Maar ook overdag als het beetje miezert en wij in Nederland zouden zeggen: ach je bent toch niet van suiker, is hier de paraplu gewoon op. Die uitdrukking kennen ze niet! Het is grappig om te zien de straten bezaaid met chinezen met paraplus, maar ook levens gevaarlijk als je er zelf geen op zet. Dan moet je een helm gaan dragen want ze prikken zowat je ogen uit met die krengen. Ze kijken sws nergens naar als je in de weg staat drukken ze je gewoon aan de kant, maar moet je na gaan hoe dat gaat als ze ook nog paraplu in de hand hebben. Wil je een straat overstekken samen met ongeveer 40 chinezen met een paraplu, ben je alleen maar bezig met het ontwijken van de pinnen. Dus dan pak ik die van mij ook maar ter bescherming.

Sws vinden ze het geen probleem om anderen “aan te raken”. Als ze langs je heen moeten, zeggen ze niet: oh sorry mag ik er even langs. Nee je voelt van zelf wel een dus of dreun. Betekend dat je aan de kant moet. Ook als ze in de metro gaan, dat is al een gevecht, maar alles en iedereen wordt aan de kant geduwd om maar op die ene vrije zitplaats te zitten. Dit doen ze gewoon rennend!!! En zit jij toevallig op een zit plaats, en pak je een paal om op te gaan staan. Dan ben je net 10 cm van het bankje af met je kont voel je al een knie van iemand anders onder je reet. Ja hij is weer bezet. echt veel ruimte wordt je ook niet gegund als je daar zit, want de bedoeling is om zoveel mogelijk mensen op dat bankje te krijgen. En de bus en de metro is ook noooit vol in China. Gewoon drukken tot je er in staat en dan hopen dat de deur nog dicht gaat. Ik wacht dan liever op de volgende bus/metro. Want er in proppen wil nog wel, maar als je er dan uit moet en je staat achter in, lijkt mij nou niet echt leuk ofzo.  Ik zal proberen dit een keer te filmen. Het is te bizar omdat te zien.

Zaterdag reis ik naar mijn eerste tripje. Als ik thuis ben zou ik uitgebreid vertellen hoe het was in Hong Kong en Taiwan. Jullie allemaal fijne vakantie.

1. Katinka:
    6 mei 2014
    En ik blijf het herhalen.Fijne dagen ,maar pas goed op kus
  2. Freek:
    6 mei 2014
    Veel plezier in Hong Kong en Taiwan. Doe Johnny de groeten en ik beb benieuwd naar je kapsel als je terug bent.
  3. Inge arninkhof:
    6 mei 2014
    Leuk Bo om je verhalen zo te lezen. Wat een belevenissen allemaal. Veel plezier en lekker genieten.
  4. Dilane:
    6 mei 2014
    Veel plezier en be careful!!!!!
  5. Opie:
    7 mei 2014
    Het is daar wel een gekkenhuis maar als je terug bent zien we je foto's wel . In ieder geval een fijne vakantie , en voorzichtig doen !! Opa en oma en een dikke kus
  6. Mariska:
    9 mei 2014
    Heel veel plezier, maak maar veel foto's dan kunnen we straks ook genieten.
  7. Astrid:
    11 mei 2014
    Hoi bo bizar kijkend naar films etc hoe het daar toegaat en dan horen van jou dat het gwoon klopt haha ik wil wel zo'n filmpje zien. Veel plezier met je uitstapjes. Mijn vakantie zit er weer op morgen weer aan de slag. Veel groetjes astrid