Days for the dead people

4 april 2014 - Guangzhou, China

Het regent nu al 4 dagen pijpenstelen en ze zeggen hier dat dat komt omdat het de dagen voor 3, 4 en 5 april is. Dit zijn de dagen voor de overleden mensen. Elk jaar regent het de week waar in deze dagen vallen. Kan volgens mij geen toeval zijn..

Ze gaan dan die dagen naar hen home town om overleden familieleden of vrienden te herdenken. Alle mensen gaan naar het graf, bidden met wierrook, leggen bloemen neer en eten daarna een big op. Zaterdag ga ik met A ho mee, om zijn vader te herdenken. Hij vertelde me gister dat hij die wel is mist, omdat die hem altijd zo makkelijk geld gaf en z’n moeder altijd zeurt dat hij moet sparen!

Het is geen leuk onderwerp, maar ik zal jullie een beetje vertellen hoe het hier gaat als iemand overlijd, zo veel als ik weet natuurlijk.  Als je hier overlijd wordt je gecremeerd. De dag van de crematie worden de nabestaande opgehaald met een bus en worden ze naar het crematorium gebracht. Onder weg gooien ze allemaal witte snippers uit het raam. Dit doen ze om de weg te herkennen, omdat het crematorium vaak ver weg is van hun hometown. De reden waarom ze dit doen is natuurlijk verschrikkelijk, maar het is prachtig om te zien. De hele straat is dan bezaaid met witte papiertjes. Daarna gaan ze naar een tempel, om te bidden en te zingen met de monniken. Iedereen kan hier bij zijn, zelfs toeristen kunnen zo naar binnen lopen. Ik vind dat beetje een raar idee, maar het is hier dus heel normaal. Na deze ceremonie kunnen de na bestaande kiezen of de urn in de tempel blijft of dat het begraven wordt. Er kan een stukje grond gekocht worden met een steen, maar dit schijnt heel duur te zijn. Soms strooien ze het uit of begraven het zelf, maar ook hier is dat illegaal.

Na deze dag is het voor de na bestaande nog niet voorbij. Ze mogen drie weken geen grote geld uitgaven doen, zoals het kopen van een huis, auto of gaan trouwen. Je moet rouwen. Ook mag je drie weken niet lachen en geen lol hebben en dat betekend dan niet alleen voor de man of vrouw van de overleden persoon, maar ook de kinderen, ouders en andere familie.

En dan elk jaar op 3,4 of 5 april worden de overleden mensen opnieuw herdacht. Ik vind het erg interessant om de verschillen in de culturen te weten en dus ook met jullie te delen. Ben benieuwd hoe het morgen gaat. We vertrekken om 08:30 naar A ho zijn home town, Foshan.

1. Katinka:
    4 april 2014
    Mooi Bo ! Wat een levensles.....
  2. Els:
    Interesting, Bo!
  3. Mariska:
    4 april 2014
    Je komt heel wat te weten van hun cultuur, mooi. Fijn dat je het met ons deelt
  4. Astrid:
    6 april 2014
    Mooi om te lezen elke cultuur heeft zijn bijzonderheden en als je weet hoe dingen gaan heb je meer begrip voor elkaar. Blijf ons er vooral deelgenoot van maken
  5. Sylvia:
    8 april 2014
    Erg interessant om te lezen. Bijzonder hoe het daar gaat.
  6. Irma:
    14 april 2014
    Het is voor ons zo ook een kijkje achter de schermen, heel interessant.