Culture weekend

7 april 2014 - Guangzhou, China

Nou dit was een weekend vol cultuur. Het eten van kippenpoten, eenden nek en ik zal nog even in het kort uitleggen hoe het herdenkingsritueel gaat. Ze maken eerst het graf schoon, daarna bidden ze met wierrook en zetten deze bij het graf met nog wat andere kaarsen. Er komen bloemen, eten, wijn en thee op het graf te staan en dan kan het beginnen. Eerst gieten ze de wijn op de grond voor het graf en dan de thee. Iedereen die aanwezig is doet dit. Dit doen ze omdat ze hier niet denken dat de overleden mensen naar “boven” gaan, maar ze gaan een nieuw leven leiden onder de grond. Daarna maken ze vuur en verbranden spullen van papier. Geld, goud, horloges, tas, bril, ipad, ipod, laptop, schoenen, sloffen, blouses, shirts, eten, auto, bed, huis, symbolen voor geluk, liefde, rijkdom. Je kunt het zo gek maar niet bedenken of ze verbranden het. Dit is zodat de persoon een goed leven heeft onder de grond. Aho en zijn familie hadden zoveel spullen, dat we bijna 40 minuten alleen bezig zijn geweest met verbranden.  Daarna stekken ze een pak rotjes af en nemen het eten weer mee naar huis. Thuis moet je direct je kleren wassen en je douchen, want het geeft bad luck wanneer je dat niet doet.  Ik kon geen foto’s maken van het ritueel omdat dat niet netjes is. Erg jammer, want het is mooi om te zien hoe ze dat hier doen.

De volgende dag hebben we geluncht met aho zijn moeder, tante en oma. Ze woont in oud Guangzhou en daar hebben we haar opgehaald. Een gedeelte van de stad waar ik nog niet ben geweest. Super mooi, allemaal kleine chineze winkeltjes in een soort gracht idee zonder water. Ik weet niet hoe ik het beter kan uitleggen haha. Zijn oma had nog nooit een buitenlander gezien. Ik was de eerste niet chinees in haar leven. Ze komt uit de buurt van Shanghai en is hier komen wonen in de tijd van de tweede wereld oorlog, toen was er oorlog tussen Japan en China. Ze is nooit naar school geweest en spreekt dus geen cantonees of manderijn. Ze spreekt een taal die ze in dat gebied spraken, wel verstaat ze cantonees. Haar dochters, moeder en tante van aho, spreken die taal niet, maar verstaan het wel een beetje. Zij spreken cantonees.  Dus ze spreken tegen elkaar in een andere taal. Apart he!

Home SWEET home

We hebben de middag afgesloten met een chinese thee middag met de vrienden van aho zijn vader. Je krijgt een delfs blauw kopje waar precies genoeg in zit voor 1 slok. (Als je denkt dat delfs blauw nederlands is heb je het mis. Het komt uit China! En daar zijn ze ook trots op. Alles is hier delfs blauw, vazen, kopjes en beeldjes.) We aten mini vis loempia’s, ei cakjes en fruit. Erg lekker een keer wat anders dan noodle of rijst, maar wat nog lekkerder is, is Hollandse drop.

En dat komt donderdag mijn kant op yesyes!! Freek, vriend uit Nederland, komt zaken doen mat aho en neemt drop voor me mee. Gek, maar ik ben echt aan het aftellen haha. Komt misschien ook omdat de cultuur ‘shock’ nu een beetje ten einde is. Ik ben een beetje aan alles gewend en het leven gaat nu gewoon z’n gangetje. Ik merk dat ik nu wel iets meer verlangens krijg naar thuis. Mis mijn vrijheid, lekker in mijn eigen huis zijn en de mensen die ik normaal om me heen heb. Jaa ISABEL VAN BALEN, het is dan eindelijk tijd om jou te noemen, ik mis jou ook!!!

Maar de dropjes zullen een hoop goed maken. Nog 3 dagen…

1. Isabel:
    7 april 2014
    Dankjewel bo dit doet mij goed!!!
    Mooi verhaal weer. Zonde van de verbrande spullen maar ach iedereen zijn eigen ding.
    Nog even koppie omhoog houden daar en genieten!
    Ajuu paraplu
  2. Freek:
    7 april 2014
    Hoi Bo, mooi verhaal. De drop, Apfelkorn en "Hollandse gezelligheid" komen er aan.

Tot donderdag!
  3. Mariska:
    7 april 2014
    Nog even geduld en dan..... Wat zat het eerste dropje lekker smaken. Goed verhaal! En fijn dat je al helemaal aan het dagelijkse leven gewent bent.
  4. Bo:
    7 april 2014
    Mensen, het zijn papieren spullen he die ze verbranden. Zoooooo gek zijn de chinezen nou ook weer niet haha
  5. Dilane:
    7 april 2014
    Bo, leuk om je verhaal weer te lezen!!!!
  6. Astrid:
    7 april 2014
    Geniet van het moment dat freek er is en je lekker kan snoepen en even weer in je eigen taal kan praten tegen een mens ipv tegen een beeldscherm, haha alhoewel je die vast en zeker mist. Doei tot je volgende reisverslag
  7. Opie:
    10 april 2014
    Bootje,Bootje dit is toch een belevenis die je in Westerse landen niet had meegemaakt. Daarbij komt dat je het ook nog hartstikke goed beschrijft.
    We lezen je blog met veel plezier en zijn trots op je dat je dit doet. Lieve bo nu ik nog even ik lees natuurlijk ook alles wat je schrijft geweldig . Ik hoop dat de rest van de maanden voorbij vliegen en dat je snel weer thuis bent , en dan heb je nog veel meer te vertellen dikke kus opa en oma