Taiwan = beautiful

21 mei 2014 - Taichung, Taiwan

In China is de IPhone het belangrijkste in je leven, in Taiwan is dat eten. Voordat ik aan mijn trip in Taiwan begon, had ik al een apje gehad met de planning van de maaltijden van de eerste dag, ben alle dagen vol gestopt met lekker eten en terug gegaan met een tas vol lekkers. Maar dit is niet het enige verschil. Ik dacht dat Taiwan redelijk het zelfde zou zijn als China, maar dit had ik totaal mis. De enige vergelijkennissen zijn; de inwoners spreken ook Chinees, ze eten ook met stokjes en ze hebben ook spleetogen. Verder zijn ze veel beschaafde, schoner en vriendelijker dan chinezen. Ze spreken perfect engels, beter dan ik, dus mijn engels voelde in eens niet meer zo professioneel. Ze rijden ook gewoon normaal en zonder al dat getoeter.

De natuur  in Taiwan is prachtig. Ik hoorde na 3 maanden eindelijk weer levende vogels. In Guangzhou zijn vogels alleen te vinden op je bord of in de hotpot. Het is niet zo vol gebouwd als in China. Er zijn gewoon huizen met daar tussen rijstvelden en af en toe een klein glazen huisje van ongeveer 10 vierkante meter direct aan de straat. Hier kun je een speciale plant eten, waardoor je wakker blijft. Het wordt verkocht door een heel pikant gekleed meisje. Het Sun Moon Lake is een erg bekend stuk natuur in Taiwan. Het meer heeft de vorm van de maan met een zon. Dat ben ik woensdag gaan bekijken en ben met de boot van land naar land gevaren. Ook zijn er heel veel bergen in Taiwan, donderdag ben ik 2 keer de bergen in geweest. ’s Morgens om 6 uur, om op de top van de berg te ontbijten met de lokale mensen. Zo iets kleins, maar ik vind het super omdat mee te maken. En na de lunch voor de hotspring weer. Hier wordt het water, dat al warm uit de bergen komt, opgevangen en daar kun je dan in badderen met alle andere sleetogende eva’s. God wat hebben die chinezen er toch een struik voor. Het water is rond de 42 graden en het is ongeveer 1.5 uur de bergen in. Ook even een total body massage genomen en in Taiwan is alles letterlijk. Als je om 9:00 uur afspreekt is het ook 9:00 uur en niet 9:30 zoals in Guangzhou. Dus total body is ook total body, er werd niks overgeslagen!!

Dinsdag ben ik naar de hoofdstad van Taiwan geweest, Taipei. Samen met Lori een super leuke dag gehad. Naar het huis van de eerste president geweest, waar we net op tijd waren voor de show. Er staan voor het standbeeld 2 soldaten, zelf als een standbeeld zo stil, en die worden dan in die show afgewisseld. Ook naar 101 geweest, het 5na hoogste gebouw van de wereld. De pier en de night market. Daar hebben we zo ongeveer al het lokale eten wat er is geprobeerd. En maandag ben ik met Johnny naar 2 kleine dorpjes geweest. 1 met een grote buddha en de andere met temple met daarin een wall of luck. Dit zijn kleine lichtjes, een soort vervanging voor de kaars in de Nederlandse kerk. Die kan je kopen voor 1 jaar geluk.  ’s avonds gegeten met de hele familie met een eigen kok.

Ik heb geweldige dagen gehad met geweldige mensen en veel eten. Jammer dat je ze waarschijnlijk nooit meer weer ziet. Even een mini vakantie weg uit China met al zijn nadelen, maar we zijn weer terug en hebben nog 6 weekjes te gaan!!

1. Freek:
    21 mei 2014
    Ha die Bo, leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt gehad. Als jij denkt dat je Johnny nooit meer ziet dan heb je het mis! De eerstvolgende keer dat hij in Nederland spreken we af (rondleiding door Oldenzaal :) ). Succes met je werk de komende weken en vergeet niet te genieten van de unieke ervaring.
  2. Dilane:
    21 mei 2014
    Haha weer leuk geschreven, vooral van de struik.
  3. Els:
    22 mei 2014
    Leuk bo om je verhalen te lezen. De laatste 6 weken, nog even genieten! Dikke kus els
  4. Ruth:
    23 mei 2014
    Leuk bo! Succes met stage nu weer XX zet hem op
  5. Mariska:
    25 mei 2014
    Klinkt goed dat Taiwan. Fijn om te lezen dat je geniet van al je ervaringen. Kusjes
  6. Opie:
    27 mei 2014
    Ik sta versteld van je verhalen,kind wat beleef je toch veel ,dit blijft je altijd bij en je hebt meer gezien dan menigeen om zijn hele leven . Nu nog even de 6 weekjes en dan weer hollende pot dikke kus oma