Eerste dagen

14 februari 2014 - Guangzhou, China

Zo mijn derde dag in China zit er op. Heb altijd gezegd ga niks bij houden hoor, te veel moeite en lees het zelf ook nooit van anderen, maar er zijn hier zoveel leuke verschillen, dat wil ik eigenlijk wel delen.

Ik zal beginnen bij wat hier het belangrijkste is en wat ze de hele dag doen: eten!

Mijn eerste ervaring met het Chinese restaurant.

Ik kom binnen hele tafel vol met Chinesen en wordt naar mijn plek gewezen. Het is steenkoud, ik weet nu dat dit normaal is, want overal lopen de ze met jas aan; gasten, serveersters.  Ik krijg een bakje erg sterke thee, wanneer je hier twee slokken uitdrinkt wordt het direct bijgevuld. Dan na een half uur krijg ik een glas water, denk lekker even die sterke meuk wegspoelen.. zo tong verbrand, ja ze drinken hier het water gekookt!Dan kan het eten beginnen. Het wordt op een draaiende schrijf geserveerd en ik kan pakken wat ik wil. Wanneer iedereen wat in zijn kommetje met rijst heeft gelegd en beginnen te eten, krijg ik toch echt de grootste shock tot nu toe. Het geluid dat ze maken tijdens het eten.. Mijn broertje zou hier de gelukkigste man op aarde worden, want smakken is toe gestaan. Netzo als slurpen, boeren, knoeien en praten met volle mond tijdens het eten. Erg fijn want ik kan dus niks verkeerd doen. Wel heb ik nog strijd met mijn …. Stokjes. Na 2 uur, alles koud is en iedereen gewoon door eet, ben ik wel klaar. Even momentje om te socialisen met Nederland. Ja pa&ma heel normaal hier op de telefoon tijdens het eten ;) Na 4 uur zijn we klaar en ga ik heerlijk richting mijn bed. Ik heb mijn eigen kamertje, met twee persoons bed, badkamer en toilet met bril verwarming! Happy me!

Gedumpt

Zo ik ben er al lang achter dat ik overal zo neer gezet wordt zonder enige uitleg. Sauna, restaurant, bar.  ‘Oow oke hier had ik me niet op gekleed’, maar goed we doen gewoon leuk mee! Jas kan immers toch altijd aan blijven, oke behalve in de sauna. Oh en het gerucht over euhm het mannelijke deel van die chinees, niet waar! Ook daar zitten verschillende maten in. haha nee alles is hier gescheiden hoor. ’s avonds sta ik dus plotseling in een bar. Er wordt aan me gevraagd of ik mee doe met het spel en white wine wil drinken. Ja prima leuk! Het is een dobbel spel en wie verliest moet drinken.  Overigens iedereen in de bar speelt het spel.  Ik zit er klaar voor en dan komt de “white wine”. Het is een chinese fles met transparante drank, kan natuurlijk niet lezen hoeveel % maar als ik zo ruik aardig wat. Moet nu dus wel winnen. Gelukkig heb ik veel mazzel in spel en hoef ik niet kruipend naar huis. Wel moet ik een keer naar het toilet van al die drank. Dit doe je met lamme benen en dansend, want je plast staant en wil toch echt in het gat plassen en niet op je broek. Rond half 5 is het mooi geweest en nemen we een taxi naar huis. Met een erg dronken Ahwo, de meeste kennen hem als jj, kom ik thuis en zit er een mooie avond op met veel nieuwe Chinese vrienden! Ik weet zeker het wordt een top tijd hier!

1. Katinka:
    14 februari 2014
    Klinkt leuk Bobbie. Vermeld even dat je dyslectisch bent.
  2. Sylvia:
    14 februari 2014
    Super Bo wat gaaf dat je een blog bij houdt en wat schrijf je geweldig op. Zo te lezen ben je al aardig "onder"de Chinezen haha. En die Sauna nou je mam is er vast jaloers op haha.
    Geniet en ik lees je verhalen zeker verder.
    Liefs syl
  3. Michel:
    14 februari 2014
    Je lijkt toch wel op je moeder (drank en pie...s)
    gr ::)) Michel
  4. Elke:
    14 februari 2014
    Hahaha Bo!! Klinkt spannend allemaal en je wordt overal bij betrokken, leuk! En ook grappig geschreven. Zie het helemaal voor me. Luxer dan verwacht. En... van dat vooroordeel had ik je ook kunnen vertellen hoor hahaha! Kijk uit naar je volgende update. Liefs uit Amsterdam
  5. Irma:
    14 februari 2014
    Ik krijg het idee dat je hele familie uit China komt. Wat heerlijk om te lezen. Ga je zeker volgen.
    De eerste dagen zijn iig goed verlopen, lekker genieten en vooral jezelf zijn. Heerlijk dat je overal mag scheten, of is dat weer onbeleefd?
  6. Judith:
    14 februari 2014
    Hoi Bo, wat leuk dat je je ervaringen me ons wilt delen. Ik verheug me al op een vervolg. Heel veel succes met je stage en geniet van deze bijzondere ervaring. Groetjes uit Haaksbergen.
  7. Frans van der Burg:
    Ha Bobbie,
    Leuk te lezen dat je t naar je zin hebt, je komt vast wel je tijd door met al die verschillende maten ;).
    Nu kan je ook lekker eten met je mond open, scheten laten alles.(of deed je dat al).
    Geniet ervan
    Xxxxxxx
  8. Marlies Boersma:
    14 februari 2014
    Wat een leuk verhaal van de eerste dagen, geniet van je tijd in China, groetjes Marlies (de achterbuurvrouw)
  9. Christiene:
    14 februari 2014
    Dat is nou een reisverslag dat lekker weg leest. Have fun and enjoy your stay.
  10. Marijke:
    14 februari 2014
    Ik ga je zeker volgen het zal zeker een hele ervaring worden :) greetz vanuit de city
  11. Mark:
    14 februari 2014
    Super leuk Bo om je zo een beetje te kunnen volgen en je verhalen te lezen.
    Veel plezier verder en succes!!!!

Kus Mark (de enige echte ja) :P
  12. Mariska:
    14 februari 2014
    Dat klinkt als een goed begin. Merk wel dat je niets hebt geschreven over wat jij in die sauna aan had;-) ik wacht vol spanning op je volgende up date. Xxx
  13. Sampiee:
    15 februari 2014
    Hee Bobbie, mooi dat je het leuk hebt en ook tijdens je werk dus nu nog even genieten... We missen je super erg maar de hondjes nog meer hihi;p xxx
  14. Sampiee:
    15 februari 2014
  15. Bo:
    16 februari 2014
    hoezo hebben jullie het over scheten irma en frans, ik heb daar niks over gezegt in mijn verhaal haha..
    en nog niet geprobeerd, ook nog niet gehoord, maar denk speciaal eten hier want weinig last van gassen hahah