OV

18 april 2014 - Guangzhou, China

First Happy Birthday to my little sister! Jammer dat ik niet bij je sweet 16 kan zijn, maar als je thuis komt van Paris staat je cadeautje op je te wachten hoor!

In het begin deed ik alles met de taxi, maar dat duidelijk maken waar je heen wilt en vertrouwen hebben dat the driver het ook begrijpt is nog zo makkelijk niet. Dus kies nu steeds vaker voor het ov, maar ook dat is echt een belevenis.

Tijdens het wachten op de bus begint het meestal al. Als ik op de bus wacht van het werk, sta ik naast een man die elke dat schaap roosterd. In het openbaar ja. De huid en de kop liggen voor aan de straat en het vlees hangt aan haken boven zijn karretje. Gelukkig hoef je hier nooit lang te wachten. De bussen rijden super vaak en altijd op tijd, leerpuntje voor Nederland. Maar dan komt het: Het stinkt er verschrikkelijk. Niks tegen chinezen hoor, maar 1 ruik je er niet en 10 in een grote ruimte ook niet, maar 50 in metro of bus is verschrikkelijk. De airco staat ook nog niet aan, want voor de chinezen is het nog niet echt warm. Nou in Nederland noemen we het hier nu zomer. Jullie weten al dat je zo snel mogelijk moet gaan zitten in de bus, wat de buschauffeur wacht niet tot je zit.  Als je met de underground gaat dan staan er pijlen om de grond, aan de buitenkant blauwe om naar binnen te gaan en in het midden pijlen om eruit te gaan, maar ik denk niet dat ze dat begrijpen, want die pijlen volgen ze niet. En het is hier ook niet; eerst eruit en dan er in. Nee, die deuren gaan open en: jaaaa gaan… duwen.. die metro in. Je snapt dus dat het ook voor eruit gaan zo werkt. Duwen.. de uit. 1 grote strijd bij de deur en dan moet je ook nog zorgen dat je er op tijd in of uit bent, want de deuren sluiten gewoon hoor.

Nou ik ben hier “one of the gays” zo lang. (Wel fijn dat ik in Nederland weer lekker klein ben hoor) Maar alle vrouwen komen dus ongeveer tot mijn kin/neus. Die zelfde vrouwen hebben ook vet haar met veel roos. Wanneer ik dus al in de metro sta en alle chinezen drukken zich er in of eruit. Krijg ik al die vette roos koppen onder mijn neus gedrukt! Mmmm heerlijk.  Maar heb er een techniek voor ontwikkeld: Als ik in de metro moet blijven bij een halte en de deuren gaan open….. pak ik een paal, hou ik mijn adem in en hoop ik dat ik wanneer de deuren sluiten nog steeds in de metro staat. Doe je dit niet word je met de menigte zo de metro uitgespoeld en zit het roos in je neus. Maar het werkt en ik vind het heerlijk om alleen te reizen.

1. Katinka:
    19 april 2014
    We missen je♥
  2. Mariska:
    20 april 2014
    Bah, dat schaap is we goor. Lekker roos snuiven in de bus of metro. Nieuwe hobby?
  3. Sampiee:
    22 april 2014
    hihi, jaa heel erg jammer dat je er niet bij was maar een super cadeau gekregen ben er erg blij mee!! xxxx